سارافایل

سارافایل

Sarafile
سارافایل

سارافایل

Sarafile

ارزیابی عملکرد سازمان با استفاده از تکنیک BSC

ارزیابی عملکرد سازمان با استفاده از تکنیک BSC

هدف از این پژوهش ارزیابی عملکرد معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران با رویکرد کارت امتیازی متوازن bsc بصورت کامل و جامع و با منابع جدید می باشد.


مشخصات فایل
تعداد صفحات201
حجم1239 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdocx
دسته بندیمدیریت

توضیحات کامل

دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت

ارزیابی عملکرد سازمان با استفاده از تکنیک BSC

 

 

 

 

 


هدف از این پژوهش ارزیابی عملکرد معاونت شهرداری تهران با رویکرد کارت امتیازی متوازن bsc بصورت کامل و جامع و با منابع جدید می باشد.


 

 


چکیده:
در این تحقیق که با عنوان " ارزیابی عملکرد معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران با استفاده از کارت امتیازی کانجی)مقایسه تطبیقی شهرداری مناطق 7 و 10 تهران( " بود
عملکرد معاونت شهرسازی شهرداری تهران از منظر کارشناسان معاونت و از نظر شهروندان مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت.اندازه نمونه آماری شهروندان 200 نفر(100 نفر منطقه 7 و 100 نفر منطقه 10) و کارشناسان 90 نفر (45 نفر منطقه 7 و 45 نفر منطقه 10)تعیین شد.تحقیق انجام شده دارای 4 پرسش فرعی و یک پرسش اصلی بوده که بر اساس الگوی مفهومی تحقیق تدوین شده بودند. اطلاعات لازم در پژوهش حاضر با استفاده از روشهای مطالعات کتابخانه¬ای شامل کتب، مقالات، مجلات، و نیز استفاده از اینترنت، همچنین پرسشنامه (پس از تایید روایی و پایایی آن)، به دست آمد. 

 

 

 

تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده از طریق پرسشنامه در دو سطح تجزیه و تحلیل توصیفی و تجزیه و تحلیل استنباطی انجام گرفت.سطح تجزیه و تحلیل توصیفی شامل تجزیه و تحلیل توصیفی داده های جمعیت شناختی (منطقه، جنسیت، سن، میزان تحصیلات، نوع شغل، وضعیت سکونت و سال های سکونت یا اشتغال در محله) و تجزیه و تحلیل توصیفی داده های اختصاصی تحقیق (فراوانی، درصد فراوانی) بود و در سطح تجزیه و تحلیل استنباطی در گام نخست اعتبار (reliability) داده های جمع آوری شده محک خورد تا مشخص نماید سوالات پرسشنامه تا چه میزان همبستگی درونی دارند. برای این منظور ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد.در گام بعدی با استفاده از آمار توصیفی، اطلاعات جمع آوری شده با تهیه جدول توزیع فراونی خلاصه و به کمک نمودار تغییرات نشان داده شد. با استفاده از نرم افزار SPSS، چگونگی توزیع داده از طریق آزمون کلموگروف اسمیرنوف آزمون گردید، پس از اطمینان از نرمال بودن توزیع داده ها، با استفاده از آزمون t تک نمونه اندازه‌گیری متغیر های تحقیق انجام شد و در نهایت با استفاده از آزمونt  مستقل مقایسه بین متغیرهای تحقیق بین دو منطقه 7 و 10، همچنین بین کارشناسان و شهروندان انجام شد و با استفاده از آزمون فریدمن رتبه بندی متغیرها از نظر کارشناسان و شهروندان در هر دو منطقه انجام شد.

 

 


در بخش استنباطی،
•    ابتدا نرمال بودن جامعه آماری شهروندان و کارشناسان بطور جداگانه با استفاده از آزمون کولموگروف- اسمیرنوف مورد آزمون قرار گرفت و مشخص شد که داده های هر دو جامعه نرمال هستند. 
•    در مرحله ی بعد پرسش های تحقیق از منظر شهروندان با استفاده از آزمون t دو نمونه مستقل مورد بررسی و آزمون قرار گرفتند. دو پرسش فرعی و  پرسش اصلی شهروندان رد شدند. یعنی به این نتیجه دست یافتیم که از منظر شهروندان دو منطقه، تفاوت معناداری میان میزان مطلوبیت شاخص‌های یادگیری سازمانی و رضایت ذینفعان وجود ندارد و از طرف دیگر این شاخص ها در هر دو منطقه در وضع مطلوبی قرار دارند. اما در خصوص تعالی فرآیند و ارزش ذینفع، شهروندان معتقدند که میزان مطلوبیت این دو بعد در دو منطقه تفاوت معناداری با هم ندارند و تقریبا یکسان است. از آنجا که مقادیر حاصل شده برای این دو بعد از سطح متوسط کمتر بود، لذا این نتیجه حاصل گردید که شهروندان دو منطقه معتقدند این دو بعد در وضعیت مطلوبی قرار ندارد.

 

 

 

•    پرسش های تحقیق از منظر کارشناسان دو منطقه با استفاده از آزمون t دو نمونه مستقل مورد بررسی قرار گرفتند. همگی پرسش ها رد شدند و این بدان معنی است که از نظر کارشناسان معاونت شهرسازی ابعاد چهارگانه در وضعیت مناسبی قرار دارند.

•    در خصوص الویت تحقق ابعاد چهارگانه از منظر شهروندان و کارشناسان نتایج یکسانی حاصل شد و ترتیب زیر حاصل گشت:
1.    یادگیری سازمانی ، 2. ذینفعان، 3. تعالی فرآیند و 4. ارزش ذینفع 

 

 


•    شاخص های "یادگیری سازمانی" که الویت اول را در میان ابعاد به خود اختصاص داده است با آزمون فریدمن رتبه بندی شد.
برای منطقه 7 این نتایج حاصل شد: 1. نوآوری در عرضه خدمات، 2. مشارکت، 3. بهبود مهارت‌های کارکنان 4. آموزش.  
برای منطقه 10 این نتایج حاصل شد: 1. نوآوری در عرضه خدمات، 2. مشارکت، 3. آموزش  4. بهبود مهارت‌های کارکنان.

 

 

•    مجموع دوازده مولفه تحقیق یکبار در منطقه 7 و بار دیگر در منطقه 10 الویت بندی شد و این خروجی بدست آمد:
در منطقه 7 الویت اول مربوط به " رضایت شهروندان " و الویت دوازده مربوط به" کاهش هزینه" می باشد.
در منطقه 10 الویت اول مربوط به "بهبود مهارت های کارکنان" و الویت دوازده مربوط به "کاهش هزینه" می باشد، که نشان دهنده بی توجهی به موضوع کاهش هزینه ها در هر دو منطقه می باشد.

 

 

•    ضریب همبستگی پیرسون برای ابعاد چهارگانه کارت امتیازی کانجی محاسبه شد و مشخص گردید که این چهار بعد، بصورت دو به دو  ارتباط معناداری با هم دارند و تقویت و تضعیف آنها بر هم اثر گذار است.

 

 

 

کلمات کلیدی:
ارزیابی عملکرد
کارت امتیازی کانجی
یادگیری سازمانی
تعالی فرآیند
رضایت ذینفعان
ارزش ذینفعان
شهرداری تهران

 

 

 

 

بیان مسئله
با توسعه شهرنشینی و رشد شهرگرایی در سده اخیر، روز به روز مسائل شهری ابعاد جدیدتری یافته اند. امروزه مراقبت و هدایت توسعه شهری و ساماندهی مناطق پیرامون شهری از اهمیت ویژه ای برخوردار گشته است. مدیریت شهر تهران با جمعیت بالغ بر 8 میلیون نفر به عنوان پایتخت و بزرگترین کلان شهر ایران و هم چنین بیست و نهمین کلان شهر دنیا، مقوله ای نیست که به راحتی بتوان از آن عبور کرد. از آنجاییکه  همانند سایر کشورها شهرداری متولی اصلی مدیریت شهر تهران می باشد، توجه به نحوه مدیریت و چگونگی عملکرد شهرداری تهران بسیار حائز اهمیت است و مدیریت شایسته بدون برنامه ریزی، اجرا، نظارت، ارزیابی و بازنگری در جهت ایجاد فضایی مناسب برای بهبود بخشیدن به عملکرد محقق نخواهد شد.(مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران، 9:1388)

 

 

یکی از حوزه های مهم عملکرد شهرداری هر کلانشهری حوزه شهرسازی می باشد چرا که این حوزه به شدت نیازمند صرف منابع گوناگون اعم از منابع مالی، زمانی، اطلاعاتی، تجهیزاتی و نیروی انسانی می باشد و در رسیدن به چشم انداز و اهداف عملیاتی طرح های توسعه شهری هم چون طرح جامع می تواند بسیار موثر واقع گردد. در مورد شهر تهران هم که بزرگترین کلانشهر کشور است و هم پایتخت ایران اهمیت پرداختن به چگونگی عملکرد حوزه شهرسازی اهمیتی دو چندان دارد .

 

 


نظارت و ارزیابی عملکرد یکی از مهم ترین فعالیت ها در فرآیند مدیریت و برنامه ریزی و عامل قوام و دوام برنامه و تحقق اهداف اجرایی مربوطه و هم چنین میزان تحقق اهداف کمی و کیفی آن پروژه صورت می پذیرد. ارزیابی عملکرد نیز سنجش موفقیت مدیریت و سازمان در تطبیق با ضوابط و مقررات و اهداف مقرر در برنامه توسعه می باشد. در شهرداری تهران به طور نسبی برنامه اجرایی ، توسعه هماهنگ و فراگیر و ساز و کارهای علمی ارزیابی، ارزیابی ای که بتواند ملاک طبقه بندی مدیریت ها، توزیع منابع، اعمال تنبیه و پاداش، بهبود و به هنگام سازی روش ها و ساختارها باشد وجود ندارد.(مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران،9:1388)

 

 

و لذا به علت فقدان روش ها و دستوالعمل های تامین کننده کارایی و اثربخشی سازمان شهرداری، منابع در معرض مخاطره و خسارت جدی قرار دارند. از آنجا که حوزه شهرسازی یکی از حوزه های استراتژیک شهرداری می باشد و حوزه ها یا به عبارتی موضوعات استراتژیک اهمیت قابل توجهی در شناخت و تحقق اهداف شهرداری دارند و راهنمای تخصیص منابع و برنامه های بخش ها در طی برنامه ریزی می باشند، لذا در این تحقیق به ارزیابی عملکرد معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران پرداخته می شود. 

 

 

 

راهبری و نظارت بر اجرای ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری، طرح های شهرسازی و معماری، عمران شهری و هم چنین راهبری و نظارت بر تهیه و اجرای طرح های تفصیلی، طرح های بهسازی و نوسازی(معاونت برنامه ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران،161:1392) و سایر طرح های مربوطه از جمله وظایف خطیر معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران است که اجرای این طرح ها سهم زیادی در تحقق چشم انداز توسعه شهر تهران دارد. از جمله آرمان های سند چشم انداز، پیش بردن تهران به سویی است که در افق 1404 شهری سرسبز و زیبا،شاداب و سرزنده، دارای ساختار و زیرساخت های مناسب و سرانجام شهری با اصالت و هویت اسلامی-ایرانی در منطقه شکل گرفته باشد.چنین هدفی در گرو ارتقای کیفیت شهرسازی و معماری شهر با ساماندهی نماها، سیما و منظر شهر همراه با اصول ایمنی و زیبایی و انسجام بخشی به کالبد محله ها و بافت های شهری و توسعه کالبدی شهر متناسب با اصول توسعه پایدار و حفظ محیط زیست است. در این راستا از یک سو شهرداری تهران متعهد به آراستن شهر از جنبه زیبایی شناختی و کارکردهای زندگی شهری است و از سوی دیگر ابزار لازم برای تحقق این امر در تدوین الگوها و ضوابط شهری، نظارت بر استقرار کاربری ها و التزام شهروندان به قانون مداری است، (معاونت برنامه ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران،160:1392) و این موضوعات در گستره وظایف معاونت شهرسازی شهرداری قرار می گیرند. 

 

 

 

پیش تر بیان شد که همه سازمان ها از جمله معاونت شهرسازی شهرداری برای توسعه، رشد و پایداری به نوعی سیستم ارزیابی عملکرد اثربخش نیاز دارند که در قالب آن بتوانند کارایی و اثربخشی برنامه های سازمان، فرآیندها و نیروی انسانی خود را مورد سنجش قرار دهد.  لازم است توجه شود که در سیستم های عمومی کشور در بخش هایی که مربوط به تخصیص ورودی به سیستم ها می باشد، نظارت و کنترل هایی را اعمال و دستگاه های نظارتی و کنترلی برای این مهم طراحی شده اند اما بعد از تخصیص امکانات هیچ گونه نظارتی در فرآیند تبدیل ورودی(منابع مالی، تجهیزات و نیروی انسانی) به خروجی(اهداف طراحی شده برای تبدیل ورودی ها به خروجی مورد نظر) وجود ندارد.(فقیهی،1387)
با توجه به اینکه
ارزیابی عملکرد سالیانه حوزه های شهرسازی و معماری یکی از ماموریت های اصلی شهرداری در این حوزه می باشد، اهمیت ارزیابی عملکرد برای این معاونت بیشتر می گردد و با توجه به وجود خلا ارزیابی جامع و همه جانبه در معاونت شهرسازی، در این تحقیق به ارزیابی عملکرد معاونت شهرسازی با استفاده از یکی از مدل های ارزیابی عملکرد پرداخته خواهد شد.

 

 

 

با نگاهی به ارزیابی عملکرد سازمان ها در کسب و کار امروزی به این نتیجه می رسیم که با تمرکز صرف بر اطلاعات مالی نمی توان سیستم ارزیابی عملکرد اثربخشی داشت.

کاپلان و نورتون با تحقیقاتی که انجام دادند مشکل سیستم های ارزیابی را اتکای این سازمانها به معیارهای مالی دیده اند. آنها متوجه شدند که بسیاری از راه های اصلاح عملکرد در کوتاه مدت با توجه به شاخص های مالی می تواند آینده سلامت سازمان را به خطر بیاندازد. با توجه به این نتایج این دو محقق روش کارت امتیازی متوازن را ارائه کردند. این رویکرد علاوه برتشخیص نقاط ضعف و مبهم رویکرد مدیریتی پیشین، راهکاری جدید را برای سازمانها تجویز می کند؛ راهکاری که تعیین می نماید چه معیارهایی درسازمان باید اندازه گیری شوند تا دیدگاه مالی متوازن گردد.کارت امتیازی متوازن، مجموعه ای به دقت انتخاب شده از معیارهای قابل سنجش و اندازه گیری است که از استراتژی سازمان استخراج می شود. این معیارها به عنوان ابزاری مفید در اختیار مدیران قرار می گیرند تا برخورد مناسبی با کارکنان و سهامداران و مشتریان در راستای ماموریت، و اهداف استراتژیک سازمان داشته باشند.(نجاتی،1386) و بدانند استراتژی های خاص و مورد نظر آنان در چه زمانی کارساز واقع نمی شوند.

 

 

 

بیان شد که عملکرد سازمان باید برای شناسایی میزان دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده مورد ارزیابی واقع شود و برای این کار به طور نمونه مدلهای جایزه کیفیت اروپا ، جایزه مالکوم بالدریج ، مدل تعالی سازمان ، مدیریت کیفیت فراگیر ،کارت امتیازی متوازن وکارت امتیازی کسب و کار کانجی مورد استفاده قرار می گیرند. از آنجا که روش کارت امتیازی متوازن و کارت امتیازی کانجی بر پیشرفت همزمان ابعاد متفاوت تاکید دارند لذا ابتدا بر آن شدیم که در این پژوهش از روش کارت امتیازی متوازن برای ارزیابی عملکرد استفاده گردد اما در نهایت پس از تصویب پروپوزال و با مطالعه و بررسی بیشتر روش کارت امتیازی کانجی برای ارزیابی عملکرد شهرداری انتخاب و استفاده گردید. علت انتخاب روش، نو بودن و تازه بودن این روش و همین طور جامع تر بودن روش کارت امتیازی کانجی می باشد. در این روش نکاتی که از دید کارت امتیازی متوازن مغفول مانده نیز مورد توجه قرار گرفته است، به عنوان مثال در این روش فقط مشتریان سازمان مدنظر قرار ندارند بلکه تمامی ذی نفعان داخلی و خارجی سازمان مورد توجه اند. در این روش تلاش می شود تا متغیرهای بیشتری بررسی شود. 

 

 

 


همانطور که پیش تر بیان شد با توجه به اهمیت حوزه شهرسازی در تحقق افق چشم انداز 1404 شهر تهران و تحقق طرح جامع تهران از سویی و با در نظر گرفتن حجم زیاد منابع گوناگونی که در این معاونت صرف می گردد از دیگر سو و تاثیری که عملکرد معاونت شهرسازی در بهبود کیفیت شهر و شهرسازی دارد، نیاز به ارزیابی عملکرد چند بعدی و جامعی که بتواند کارایی و اثربخشی برنامه های معاونت، فرآیندها و نیروی انسانی را مشخص نماید بیشتر می نماید،

 

 

بنابراین در تحقیق حاضر ارزیابی عملکرد معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران با استفاده از روش کارت امتیازی کانجی در دو منطقه شهر تهران از منظر شهروندان و کارشناسان انجام خواهد شد.و راهکارهایی جهت بهبود عملکرد سازمان ارائه خواهد شد. دو منطقه شهر که مورد بررسی قرار خواهند گرفت مناطق 7 و 10 می باشند.

 

علت انتخاب دو منطقه این است که بتوان عملکرد شهرداری را از هر چهار بعد کارت امتیازی کانجی یعنی رضایت ذینفعان، تعالی فرآیندها، ارزش ذینفعان و یادگیری سازمانی در دو منطقه شهر که به لحاظ موقعیت کالبدی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با یکدیگر متفاوت هستند ارزیابی و مقایسه نمود.

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب
فصل اول: طرح و کلیات تحقیق    1
مقدمه    2
1-1-بیان مسئله    3
2-1- اهمیت و ضرورت موضوع    5
3-1- اهداف تحقیق    8
4-1- پرسش های تحقیق    8
5-1- نوع و روش تحقیق    9
6-1- روش گردآوری اطلاعات    9
7-1- قلمرو تحقیق    9
8-1- تعریف مفاهیم و واژگان اختصاصی تحقیق    9
9-1-مراحل انجام تحقیق    11

 


فصل دوم : مبانی نظری پژوهش و مروری بر تحقیقات پیشین    10
مقدمه    11
1-2- ارزیابی عملکرد    12
1-1-2-تعریف ارزیابی عملکرد    12
2-1-2- فلسفه ی امروزین ارزیابی عملکرد    13
3-1-2- چرا بایستی عملکرد را بسنجیم؟    13
4-1-2- عوامل مؤثر بر عملکرد سازمان    14
5-1-2-اهداف ارزیابی عملکرد سازمان    14
6-1-2- اهداف سیستم های ارزیابی عملکرد در شهرداری ها    15
7-1-2-فرآیند ارزیابی عملکرد    15
8-1-2- سیر تاریخی ارزیابی عملکرد    16
9-1-2- دیدگاه های ارزیابی عملکرد    16
2-2- مدل های ارزیابی عملکرد    18
1-2-2-مدل جایزه ی دمینگ    18
1-1-2-2-معیارهای اصلی مدل دمینگ    18
2-2-2-مدل بنیاد کیفیت اروپا    19
3-2-2- جایزه کیفیت مالکوم بالدریج    21
4-2-2-مدل کارت امتیازی متوازن    22
1-4-2-2-ویژگیهای کارت امتیازی متوازن    23
2-4-2-2-مراحل پیاده سازی کارت امتیازی متوازن    24
3-4-2-2-منظرهای کارت امتیازی متوازن    24
4-4-2-2-شاخص های کارت امتیازی متوازن    26
5-4-2-2-مدل کارت امتیازی در بخش عمومی و غیرانتفاعی    28
5-2-2- مدل تعالی کسب و کار کانجی    28
6-2-2- دلایل انتخاب مدل کارت امتیازی کانجی توسط محقق    32
3-2- پیشینه تحقیق و مطالعات ارزیابی عملکرد شهرداری    34
1-3-2-پیشینه داخلی تحقیق    34
1-1-3-2- طراحی سیستم نظارت و ارزیابی عملکرد شهرداری تهران    34
2-1-3-2- طراحی نظام ارزیابی عملکرد معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران    34
3-1-3-2- طراحی شاخص ها و نظام ارزیابی عملکرد شهرداری تهران    35
4-1-3-2- ارزیابی عملکرد سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور    36
5-1-3-2-ارزیابی عملکرد سازمان با استفاده از مدل تعالی کسب و کار کانجی    36
6-1-3-2- ارزیابی عملکرد شهرداری کاشان با استفاده از کارت امتیازی متوازن    36
2-3-2- پیشینه خارجی تحقیق    36
1-2-3-2- شاخص های شهری برای مدیریت شهرها    36
2-2-3-2- نظام ارزیابی عملکرد شهرداری پرتوریا    38
3-2-3-2- نظام ارزیابی عملکرد شهرداری شارلوت    42
3-3-2-جمع بندی مطالعه ی تطبیقی نظام ارزیابی عملکرد شهرداری ها    47
4-2-معرفی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران    48
1-4-2- ماموریت معاونت شهرسازی و معماری    48
2-4-2-هدف معاونت شهرسازی و معماری    49
3-4-2- اهم وظایف معاونت شهرسازی و معماری    50
5-2- نظام موجود ارزیابی عملکرد معاونت ها و مناطق    53
6-2- طرح جامع شهر تهران    54
7-2- برنامه پنج ساله ی شهرداری تهران    55
8-2- برنامه عملیاتی میان مدت شهرداری تهران    57
9-2- تعریف معیار و شاخص    59
1-9-2-تعریف معیار    59
2-9-2- تعاریف و ویژگی های شاخص    59
10-2-مدل مفهومی و مدل تحلیلی تحقیق    60
خلاصه    64

 

 


فصل سوم : روش شناسی تحقیق    67
مقدمه    68
1-3-روش تحقیق    68
2-3-جامعه آماری    69
3-3-نمونه آماری    69
4-3-روش نمونه گیری    70
5-3-ابزار جمع آوری اطلاعات    71
6-3-مقیاس اندازه گیری    71
7-3-روایی و پایایی ابزار    72
8-3-معرفی دو منطقه ی 7 و 10 شهرداری تهران    73
1-8-3-معرفی منطقه 7 شهرداری تهران    73
2-8-3-معرفی منطقه 10 شهرداری تهران    74
10-3-روش های آماری مورد استفاده    75
11-3-ارتباط سوالات پرسشنامه با  سوالات تحقیق و شاخص ها    76
خلاصه    79

 

 

فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده‌ها    81
مقدمه    82
1-4-آمار توصیفی    83
1-1-4- توصیف دادههای جمعیت شناختی شهروندان    83
1-2-4- توصیف دادههای جمعیت شناختی متخصصان و کارشناسان    87
3-2-4- سن    87
2-4-آمار استنباطی    91
1-2-4- پاسخ به سوالات تحقیق از منظر شهروندان    92
2-2-4-نتیجه گیری آزمون پرسش های تحقیق از منظر شهروندان:    96
3-2-4- الویت بندی ابعاد کارت امتیازی کانجی از منظر شهروندان در منطقه 7    97
4-2-4- الویت بندی ابعاد کارت امتیازی کانجی از منظر شهروندان در منطقه 10    97
5-2-4- آزمون پرسش های تحقیق مربوط به کارشناسان و متخصصین    98
6-2-4-نتیجه گیری آزمون پرسش ها از منظر کارشناسان:    102
7-2-4- الویت بندی ابعاد کارت امتیازی کانجی از منظر کارشناسان در منطقه 7    103
8-2-4- الویت بندی ابعاد کارت امتیازی کانجی از منظر کارشناسان در منطقه 10    103
9-2-4- الویت بندی عملکرد معاونت شهرسازی و معماری از منظر کارشناسان / پاسخ به  سوال باز تحقیق    104
1-9-2-4- الویت بندی عملکرد معاونت شهرسازی و معماری از منظر کارشناسان منطقه 7/ پاسخ به  سوال باز تحقیق    104
2-9-2-4- الویت بندی عملکرد معاونت شهرسازی و معماری از منظر کارشناسان و متخصصین منطقه 10/ پاسخ به  سوال باز تحقیق    105
10-2-4- پاسخ به سوال اصلی تحقیق از نظر شهروندان و کارشناسان معاونت شهرسازی منطقه 7    107
12-2-4- الویت بندی مولفه های یادگیری سازمانی در منطقه 7    110
13-2-4- الویت بندی مولفه  های تحقیق در منطقه 7    110
14-2-4- الویت بندی مولفه های یادگیری سازمانی در منطقه 10    111
15-2-4- الویت بندی شاخص های تحقیق در منطقه 10    111
16-2-4-ضریب همبستگی پیرسون بین ابعاد کارت امتیازی کانجی    112
خلاصه    112

 

 


فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادها    110
مقدمه    111
1-5- خلاصه  نتایج تحقیق    111
1-1-5-پاسخ به سوالات تحقیق  و تحلیل یافته ها    114
2-5- محدودیت های تحقیق    119
3-5- ارائه راهکارها و پیشنهادها    120
4-5- پیشنهادهایی برای تحقیقات آینده    124


خلاصه    124


منابع    II

پیوست‌ شماره یک    VI
( پرسشنامه تحقیق)    VI

 

 


 
فهرست شکل‌ها
شکل 1-1: مراحل انجام تحقیق    11
شکل 1-2: نمای کلی مدل دمینگ    19
شکل 2-2 : نمای کلی مدل بنیاد اروپایی کیفیت    20
شکل3-2: شمای کلی مدل کیفیت مالکوم بالدریج    22
شکل 4-2: مدل کارت امتیازی متوازن    26
شکل 2-5 : رابطه علت و معلولی در چهار وجه مدل ارزیابی متوازن    27
شکل 6-2: ارزیابی عملکرد بر اساس کارت امتیازی متوازن برای بخش عمومی و دولتی    28
شکل 7-2 : کارت امتیازی کانجی    30
شکل 8-2: اولویت های استراتژیک شهرداری پرتوریا    39
شکل9-2: ارتباط مولفه های استراتژیک و شاخص های اصلی در شهرداری پروتوریا    41
شکل10-2: چارچوب عملکرد شهرداری شارلوت    43
شکل 11-2: مدل ارزیابی متوازن شهر شارلوت    44
شکل 12-2 : نمودار حوزه ماموریتی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران بر اساس طرح جامع شهر تهران    51
شکل13-2 : جایگاه برنامه عملیاتی شهرداری تهران در میان سایر برنامه ها و اسناد توسعه ی شهری    58
شکل 14-2 : مدل مفهومی تحقیق    62

 

 

 


فهرست جداول
جدول 1-2 : سیر تاریخی ارزیابی عملکرد    16
جدول 2-2: تفاوت دیدگاه های سنتی و نوین در ارزیابی عملکرد    17
جدول 3-2: اجزای مدل تعالی کسب و کار کانجی    29
جدول 4-2: اهداف و معیارهای استراتژیک کارت امتیازی در شهرداری تهران    35
جدول 5-2 : پاره ای از شاخص های استفاده شده در شهرداری شارلوت    45
جدول 6-2 : مدل ارزیابی متوازن اداره حمل و نقل شهر شارلوت    46
جدول 7-2: نظام ارزیابی عملکرد شهرداری های نمونه در کشورهای جهان    47
جدول 8-2 : چشم انداز، اهداف کلی و راهبردهای مربوط به حوزه ی ستادی شهرسازی و معماری در شهرداری تهران    56
جدول9-2 : مفاهیم و زمینه های کلی ساخت شاخص های فصل دوم برنامه عملیاتی شهرداری تهران    57
جدول 2-11 : مدل تحلیلی تحقیق    63
جدول 1-3: سؤالات مربوط به متغیرها و ضریب پایایی هر یک از زیرساخت های پرسشنامه    73
جدول 3-3: ارتباط سوالات پرسشنامه با سوالات تحقیق و شاخص ها    77
جدول 1-4: توزیع فراوانی شهروندان بر حسب سن    83
جدول2-4: توزیع فراوانی شهروندان بر حسب تحصیلات    84
جدول3-4: توزیع فراوانی شهروندان بر حسب نوع فعالیت    85
جدول4-4: توزیع فراوانی شهروندان بر حسب وضعیت سکونت    86
جدول5-4: توزیع فراوانی شهروندان بر حسب سال های سکونت یا اشتغال در منطقه    86
جدول 6-4: توزیع فراوانی کارشناسان بر حسب سن    88
جدول7-4: توزیع فراوانی کارشناسان بر حسب تحصیلات    88
جدول8-4: توزیع فراوانی کارشناسان بر حسب رشته تحصیلی    89
جدول9-4: توزیع فراوانی کارشناسان بر حسب سابقه کار    90
جدول10-4: توزیع فراوانی کارشناسان بر حسب نوع شغل    91
جدول11-4: آزمون کولموگروف- اسمیرنوف برای بررسی نرمال بودن جامعه    92
جدول 12-4 : آزمون t دو نمونه ای مستقل برای تحقق شاخص های یادگیری سازمانی در دو منطقه 7 و 10 از منظر شهروندان    93
جدول 13-4 : آزمون t دو نمونه ای مستقل برای تحقق شاخص های تعالی فرآیند در دو منطقه 7 و 10 از منظر     شهروندان    93
جدول 14-4 : آزمون t دو نمونه ای مستقل برای تحقق شاخص های ارزش ذینفع در دو منطقه 7 و 10 از منظر     شهروندان    94
جدول 15-4 : آزمون t دو نمونه ای مستقل برای تحقق شاخص های رضایت ذینفعان در دو منطقه 7 و 10 از منظر شهروندان    95
جدول16-4 : آزمون t دو نمونه ای مستقل برای تحقق اهداف برنامه عملیاتی شهرداری در دو منطقه 7 و 10 از منظر شهروندان    96
جدول 17-4: آزمون فریدمن جهت اولویت بندی ابعاد کارت امتیازی کانجی    97
جدول 18-4: آزمون فریدمن جهت اولویت بندی ابعاد کارت امتیازی کانجی    97
جدول19-4: آزمون کولموگروف- اسمیرنوف برای بررسی نرمال بودن جامعه    98
جدول 20-4 : آزمون t دو نمونه ای مستقل برای تحقق شاخص های یادگیری سازمانی در دو منطقه 7 و 10 از نظر کارشناسان    99
جدول 21-4 : آزمون t دو نمونه ای مستقل برای تحقق شاخص های تعالی فرآیند در دو منطقه 7 و 10 از نظر کارشناسان    100
جدول 22-4 : آزمون t دو نمونه ای مستقل برای تحقق شاخص های مالی در دو منطقه 7 و 10 از نظر کارشناسان    100
جدول 23-4: آزمون t دو نمونه ای مستقل برای تحقق شاخص های ذینفعان در دو منطقه 7 و 10 از نظر کارشناسان    101
جدول 24-4 : آزمون t دو نمونه ای مستقل برای تحقق اهداف برنامه عملیاتی شهرداری در دو منطقه 7 و 10 از نظر کارشناسان    102
جدول 25-4: آزمون فریدمن جهت اولویت بندی ابعاد کارت امتیازی کانجی    103
جدول 26-4: آزمون فریدمن جهت اولویت بندی ابعاد کارت امتیازی کانجی    103
جدول27-4: اولویت بندی تأمین نیازهای ذینفعان منطقه 7    104
جدول28-4: اولویت بندی افزایش درآمدهای معاونت شهرسازی منطقه7    104
جدول30-4: اولویت بندی افزایش مهارت ها و توانایی های کارکنان معاونت منطقه 7    105
جدول31-4: اولویت بندی تأمین نیازهای ذینفعان منطقه 10    105
جدول32-4: اولویت بندی افزایش درآمدهای معاونت شهرسازی منطقه10    106
جدول33-4: اولویت بندی افزایش کمیت و کیفیت خدمات معاونت شهرسازی منطقه10    106
جدول34-4: اولویت بندی افزایش مهارت ها و توانایی های کارکنان معاونت شهرسازی منطقه10    106
جدول 35-4 : آزمون t دو نمونه ای مستقل برای تحقق شاخص ها در منطقه 7 از منظر شهروندان و کارشناسان    107
جدول 36-4 : آزمون t دو نمونه ای مستقل برای تحقق شاخص ها در منطقه 10 از منظر شهروندان و کارشناسان    109
جدول 37-4: آزمون فریدمن جهت اولویت بندی شاخص های یادگیری سازمانی    110
جدول 38-4: آزمون فریدمن جهت اولویت بندی مؤلفه های تحقیق    110
جدول 39-4: آزمون فریدمن جهت اولویت بندی شاخص های یادگیری سازمانی    111
جدول 40-4: آزمون فریدمن جهت اولویت بندی مؤلفه های تحقیق    111
جدول3-5  :میانگین امتیازات داده شده به بعد یادگیری سازمانی    114
جدول4-5 : میانگین امتیازات داده شده به بعد تعالی فرآیند    116
جدول5-5: میانگین امتیازات داده شده به بعد ارزش ذینغع    117
جدول6-5: میانگین امتیازات داده شده به بعد رضایت ذینفع    118
جدول7-5: نتایج آزمون پرسش های تحقیق از منظر شهروندان    118
جدول8-5: نتایج آزمون پرسش های تحقیق از منظر کارشناسان    119
جدول 9-5: جمع بندی وضعیت عملکرد معاونت شهرسازی شهرداری تهران در منطقه 7 و 10 از دید شهروندان و  کارشناسان    119

 

 

 

فهرست نمودارها
نمودار1-4: نمودار فراوانی پاسخگویان بر حسب سن    84
نمودار2-4: نمودار فراوانی شهروندان  بر حسب تحصیلات    85
نمودار3-4: نمودار فراوانی شهروندان بر حسب نوع فعالیت    85
نمودار4-4: نمودار فراوانی شهروندان بر حسب وضعیت سکونت    86
نمودار5-4: نمودار فراوانی شهروندان بر حسب سال های سکونت در منطقه    87
نمودار6-4: نمودار فراوانی کارشناسان بر حسب سن    88
نمودار7-4: نمودار فراوانی کارشناسان بر حسب تحصیلات    89
نمودار8-4: نمودار فراوانی کارشناسان بر حسب رشته تحصیلی    90
نمودار9-4: نمودار فراوانی کارشناسان بر حسب سابقه کار    90
نمودار10-4: نمودار فراوانی کارشناسان بر حسب نوع شغل    91
نمودار 11-4 : آزمون t دو نمونه ای مستقل برای تحقق شاخص ها در منطقه 7 از منظر شهروندان و کارشناسان    108
نمودار 12-4 : آزمون t دو نمونه ای مستقل برای تحقق شاخص ها در منطقه 10 از منظر شهروندان و کارشناسان    110

 

 

 


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد